Autor Tema: Seguiment Torrent Gros  (Llegit 22164 cops)

Desconnectat embat

  • barrumbada
  • *
  • Missatges: 2586
  • Jugam?
    • Veure Perfil
Seguiment Torrent Gros
« el: De Maig 05, 2010, 20:50:34 p. m. »
Després de parlar amb en Jordà ens hem adonat que la revinguda del Torrent Gros, sense arribar a ser un desbordament en tota regla, sí que podria ser l'episodi més important dels darrers anys, superior a l'octubre de 2007 i desembre de 2008.  :o
« Darrera modificació: De Maig 08, 2010, 19:34:12 p. m. per miquel »

Desconnectat metar

  • Global Moderator
  • barrumbada
  • *****
  • Missatges: 2926
  • encalçador de niguls
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #1 el: De Maig 05, 2010, 21:13:21 p. m. »
Brou per omplir es torrent n'havia d'haver prou.
Podriem tenir qualque foto de la zona del pont d'inca ( el pont del final del carrer arago) per comparar? qualcu ha trobat qualcuna? Sa unica referencia que tenc es que a la carretera de sineu ahir horabaixa l'aigua tapava part de la soca de sa figera que creix a una de las parets del llit, però no vesava. El 2007 i 2008 va vessar i va negar es poligon de son morro, cosa que no se si ha passat avui.
Una pregunta, quan ha sigut el màxim cabdal? aquesta matinada pentura?
El 2008 no passava per damunt el pont de s'autopista, però feia aprop....   Hem de seguir aquest tema.

Mitjana anual (serie 1993-2013) 426,8mm

Desconnectat Quiquetor

  • Global Moderator
  • Calabruix
  • *****
  • Missatges: 3419
    • Veure Perfil
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #2 el: De Maig 05, 2010, 21:17:56 p. m. »
Després de parlar amb en Jordà ens hem adonat que la revinguda del Torrent Gros, sense arribar a ser un desbordament en tota regla, sí que podria ser l'episodi més important dels darrers anys, superior a l'octubre de 2007 i desembre de 2008.  :o


OStres!. A jo me semblava que la de desembre de 2008 havia estat més important, ja que havia creat molts més problemes.

En aquesta ocasió no he sentit que hagi causat tants de problemes!. Quan xerrau de revinguda important, a què vos referiu?.

A màxim cabdal en un moment concret o bé a que s'ha mantingut un elevat cabdal durant moltes hores!. Ho dic perque me semblava que el desbordament del torrent Gros al desembre de 2008 havia estat més important!


Desconnectat metar

  • Global Moderator
  • barrumbada
  • *****
  • Missatges: 2926
  • encalçador de niguls
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #3 el: De Maig 05, 2010, 21:36:44 p. m. »
Quique, a jo el 2008 me va semblar que hi havia mes aigua que avui, ja que l'aigua gairebe tocava la volta dels 3 arcs del pont del pont d'inca, però enguany no tenc cap referencia directa. Cert es que a la conca alta dels torrents ha plogut mes o manco el mateix, en manco temps, però aquesta vegada, a la part baixa del curs han caigut 100mm, i les altres vegades ens varem quedar amb 20 - 40mm
La revinguda al molinar si que pareix major que llavors, però aquella paret que diuen que esta tomada del llit del torrent, i sobretot les obres fetes en el tram entre la carretera de sineu i manacor, ben segur que han estat decisives per que negas es molinar.

he trobat aquesta foto del molinar. Seria molt interessant sebre si al pont d'inca ha arribat a tocar sa volta, però pens que el maxim cabdal s'ha donat al punt on el torrent travessa la autopista, alimentat per la pluja caiguda al curs baix del torrent


Mitjana anual (serie 1993-2013) 426,8mm

Desconnectat Zuco

  • Global Moderator
  • Calabruix
  • *****
  • Missatges: 3644
  • Ciutat Jardí-Palma de Mca. (capital mallorquina)
    • Veure Perfil
    • Méteo Ciutat Jardí
    • Correu
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #4 el: De Maig 05, 2010, 23:04:49 p. m. »
Així estava AHIR dematí la zona de la Gruta-El Molinar, allò és la carretera, i mon pare i jo vam passar amb el cotxe...

Platja de Ciutat Jardí-Palma de Mallorca

MéteoPalma
http://www.meteopalma.com
 

Desconnectat embat

  • barrumbada
  • *
  • Missatges: 2586
  • Jugam?
    • Veure Perfil
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #5 el: De Maig 06, 2010, 00:44:14 a. m. »
Respecte a 2008 el Gros tallà la carretera de Manacor. Però de dia, fet que sempre és més vistós i els problemes seguiren entrada la nit. Aquesta vegada, com diu en Metar, la torrentada fou de nit, cosa que impedí desgràcies i periodistes desperts. I si no hi ha foto ni portada, no hi ha notícia.  ;D

Sa Riera gràcies a que ha revingut de nit no se n'ha duit a ningú, ja que a la sortida del poble, el desbordament ha estat important. Si passa de dia, amb el trànsit que hi ha no se jo que hagués passat  ::)

Desconec si el Torrent Gros botà o no la carretera de Manacor aquesta vegada, perquè no hi he passat, ara, la d'Inca encara podreu veure les marques si hi anau. No cerqueu res al mig, ja no se veuen perquè el mateix trànsit les esborra, cercau a la voravia de la dreta, se veuen molt be. No faceu però l'annerot amb el cotxe que allò es autopista  ::)
Botà poquet, ja ho he dit abans. Remuntà un poc el pont i va entrar brou a l'autopista. Si arriba a remuntar de veres, allà es formaria un tap de conseqüències desastroses. Cosa que no passà per sort. Ara, aquesta infraestructura requereix mesures de correcció però ja.  >:(

Especulant una mica, el que podria haver marcat les diferències el 2010 és que a Palma i Marratxí també va ploure amb molta força. El Clavegueram va desviat als torrents i aquests reben una enorme quantitat d'aigua en poc temps, que s'afegeix al cabal que ja de per sí duu el torrent. Això no va passar al 2008. I seguint amb l'especulació, semblaria que aquest pic tots els afluents han revingut amb força i de manera simultània (Bunyola, Alfàbia, Valldemossa, Esporles i Coanegra, els braços principals del torrent gros) i l'altre pic només Coanegra i el Torrent d'Esporles duien revingudes de consideració.

Aquestes dues darreres conjetures les arribariem a saber si finalment hi ha qualque casta d'estudi. També el cabal punta, ja que ara per ara, sense mesures indirectes resulta impossible.  ???

Aix

Desconnectat metar

  • Global Moderator
  • barrumbada
  • *****
  • Missatges: 2926
  • encalçador de niguls
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #6 el: De Maig 06, 2010, 16:47:11 p. m. »
Bon dia

he anat avui a veure el llit del torrent gros, i per com estava la vegetacio de xafada, se veu que la revinguda ha estat al manco com la de desembre de 2008.
He cercat les fotos de 2008 i n'he fetes unes avio demati, i pens que en el moment maxim, la revinguda ha estat igual o superior.

Posare les imatges per parelles per que pogueu comparar.










slds

Mitjana anual (serie 1993-2013) 426,8mm

Desconnectat embat

  • barrumbada
  • *
  • Missatges: 2586
  • Jugam?
    • Veure Perfil
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #7 el: De Maig 06, 2010, 19:14:34 p. m. »
Bona comparació Metar.  ;) Si a més a tu t'ha fet impresió de ser més gran és que cosa hi ha. A mi també m'ho va parèixer, la veritat. Però si finalment no es fan mesures no ho sabrem del tot cert.

Per cert, avui dematí he intentat arribar a les ufanes de gallilea i no hiha hagut manera. Crec que m'he embolicat i no n'he sabut sortir. Per aparcar el cotxo ja m'he vist negre, entre el tràfic de bicis i cotxes de lloguer i que no hi havia cap lloc digne. I llavors m'he aficat per dins un pinar que només tenia paparres  ;D Però crec que ja se per on li pegaré en tornar-hi  ;D

Ànims a n'en Xalocada  ;)

Desconnectat metar

  • Global Moderator
  • barrumbada
  • *****
  • Missatges: 2926
  • encalçador de niguls
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #8 el: De Maig 07, 2010, 00:19:41 a. m. »
Jo pens que el punt critic del torrent gros es el tram entre la carretera de Sineu i poc despres de l'autopista.

Primer es mapa:

Les fletxes blaves son els fluxes de les revingudes que he pogut veure els darrers anys.
Be, si ens fixam, tenim el tram que he marcat amb "1", es un tram de terra, relativament estret, i per allà ja es va desbordar el 2008 i el 2009.
En arribar a la carretera de Manacor, el llit s'eixampla molt, gira (artificialment) 90º i segueix per un llit molt fondo, encimentat, que segueix uns metres el traçat de la carretera, per tornar a girar 90º i seguir per un tram que ara ha estat encimentat, que es el "2" del mapa.
El torrent arriba llavors a la carretera vella de llucmajor i l'autopista, on ha de fer una veritable carrera d'obstacles creuant ponts i corbes, per arribar amb la velocitat que li ha donat el tram recte encimentat a un lloc on es fa molt estret i gira bruscament, que es on surt de mare i nega es molinar.

Aqui podem veure el detall del tram, on travessa el pont del tren de santanyi, tot seguit el de la carretera vella de llucmajor, els 2 de l'autopista, i tot seguit, corba de 90º i un altre ponto. Despres el llit del torrent es fa molt estret, cosa que crec que pot explicar les revingudes del altre dia.





Be, i el mes important, Molta força per en Xalocada!!
« Darrera modificació: De Maig 07, 2010, 00:30:54 a. m. per metar »

Mitjana anual (serie 1993-2013) 426,8mm

Desconnectat Twin

  • Global Moderator
  • Pedregada
  • *****
  • Missatges: 4278
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #9 el: De Maig 07, 2010, 09:17:26 a. m. »
Estic d'acord amb tú, pero m'agradaria fer un parell de puntualitzacions.

Abans de sa carretera de Sineu poses una fletxeta de "desbordament". Allà hi ha una construcció que limita directament amb es torrent. Si es desborda per allà hi haurà alguna desgràcia.

Després, un cop passada sa carretera de Sineu es punt de desbordament es ben clar. A dia d'avui encara sa pot veure es punt exacte des darrer pic que hi va sortir. Encara no han arreglat es mur lateral (i dubto que ho facin) i sa pot veure com varen haver de posar grava perque sa veu que es torrent va menjar molta terra quan va sortir de mare.

Es dos 4's que fa després des SYP no pareixen en principi massa perillosos, sempre i quan s'hagi desbordat aigües amunt. Venc a dir, si passada sa carretera de Sineu es desborda, s'aigua que continua pes torrent crec que no és suficient com per fer-lo desbordar en aquests dos 4's. Ara bé, amb sa construcció des Polígon de Son Morro un dia o s'altre els hi pegarà per encimentar es tram que va entre sa Carretera de Sineu i sa Carretera de Manacor, i això ja seran figues d'un altre paner.

A s'entorn mes immediat de Cas Tresorer no hi veig massa problema, ara bé, més avall si que hi veig alguns problemes. Sa central de cas Tresorer tira aigua cap en es Torrent, i aquesta central no funciona encara a ple rendiment. Que passarà quan un dia es torrent vagi apunt de sortir de mare si segueixen tirant aquesta aigua? Serà suficient com per fer-lo botar s'autopista de Llucmajor?
A més, que ses parets de terra que li han modificat en aquest tram no es que siguin del més estables. Ja en es setembre del 2009 en vaig veure caure un troç

Passada s'autopista de Llucmajor, just després s'estreny bastant es seu llit per passar pes Pont des Tren, s'observa perfectament a sa foto que ha penjat en metar. Amb aquesta estreta el que fa s'aigua es pujar ràpidament d'alçada i agafar bastanta velocitat. Després va dins un llit encimentat però amb unes parets molt mal cuidades, hi ha bastants troços enterra que fan que sa desbordi ràpidament per allà.

Per cert, si els hi pega per urbanitzar entre Son Morro i Son Llatzer segurament faran alguna actuació perque es torrent no sa pugui desbordar per sa carretera de Sineu i creariem un problema ben gros mes avall.

Com a darrera idea, crec que es nivell de vulnerabilitat de ses infraestructures de Mallorca davant una gran torrentada són preocupants.
Observa el cel. On vegis un nigul negre me trobaras.
Actualment informant des de Saragossa

http://www.meteoillesbalears.com

Desconnectat embat

  • barrumbada
  • *
  • Missatges: 2586
  • Jugam?
    • Veure Perfil
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #10 el: De Maig 07, 2010, 18:35:37 p. m. »
Molt bona, molt bona.  :)
M'heu tocat la fibra. A mem si en Jordà s'anima i ell que és un crack mos en fa cinc cèntims.  ;)

Des del meu punt de vista el torrent Gros te un punt clau, a la carretera de Manacor, on fa un 4 ben marcat. L'aigua no fa mai quatres, per tant allà hi ha d'haver qualque cosa. No se si com diu en Twin és o no perillós perquè aquest punt no l'he estudiat gaire, però des del punt de vista geomorfològic és un 4 molt estrany al temps que interessant.  ;)

Pareix clarament una antiga avulsió. Tenim molt interioritzat que els torrents són inamovibles, però no és així. Els torrents canvien de llit de manera històrica. I ho fan gràcies a les revingudes. Quan un torrent canvia de llit, se'n diu que ha fet una avulsió  :)

Les torrentades aporten molt de material sòlid. A les planes al·luvials, com la de Palma, el curs fluvial pot embossar-se per l'aportació excessiva de sediment, la qual cosa modifica la microtopografia i per tant, el curs del torrent. Per tant, ens trobam que de manera històrica els torrents canvien de llit i de recorregut quan duen una torrentada somerina amb molt de material.  ::)

Al 4 del torrent gros, pareix que el material va taponar l'antic llit i aquest ha pres per un altre costat, a l'igual que la resta de petits canals en els que deis que habitualment desborda. A banda que segurament parlariem d'un con al·luvial de poc pendent però actiu.

Aquests antics llits, imperceptibles, actuarien de canals suplementaris quan la torrentada desborda el llit principal. Per tant, construïr-hi, és igual de perillós que fer-ho a dins el mateix llit.
« Darrera modificació: De Maig 07, 2010, 18:38:24 p. m. per embat »

Desconnectat embat

  • barrumbada
  • *
  • Missatges: 2586
  • Jugam?
    • Veure Perfil
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #11 el: De Maig 07, 2010, 18:43:25 p. m. »
Ah i no ens oblidem de que les carreteres poden efectura modificacions en l'escorrentia.
1- Desviar el flux principal
2- Efecte presa
Ambdues perilloses a més no poder. La pregunta és, si al 62 l'aigua del Torrent Gros desbordat arribava a vessar cap al Torrent de na Bàrbara...perquè no hem fet les infraestructures preparades per a suportar una revinguda igual?  ::) I perquè hem construit tant a un lloc tan vulnerable?

Pot ser les respostes les sabem tots. Hi ha hagut un temps de salvatgisme urbanístic molt cafre, que ha enriquit més de dues carteres però que tard o d'hora per desgràcia acabarem pagant i no únicament amb doblers  :-\

Desconnectat metar

  • Global Moderator
  • barrumbada
  • *****
  • Missatges: 2926
  • encalçador de niguls
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #12 el: De Maig 07, 2010, 20:59:38 p. m. »
Com m'apassiona aquest tema tambe a mi. Si no hagues estudiat turisme (que no serveix per res) i hagues anat cap a geografia....pentura qualque dia m'anim..

En quant el que heu comentat, estic d'acord en tot, pero he preparat un mapet del encreuament del torrent amb la carretera de sineu, per que quedi clar com vessa el torrent per allà.


El pont de la carretera està elevat 1.5-2m respecte el terreny que l'enrevolta, aixi que el pont mai seria tallat pel torrent. L'aigua en assolir la cota necessaria, surt per els canals de drenatge de la carretera, i va a negar les zones que he sombrejat en blau. Despres del pont, falta el mur del marge esquerre del torrent, per on l'aigua va arribar fins son llatzer fa 2 anys.

Respecte al "4" de la carretera de manacor, es un cas força interessant. Record que abans del desdoblament de la carretera ( els meus oncles varen ser els darrers pagesos de Son Morro) el torrent no tenia la corba tan marcada, però en mirar les fotos aeries de 1956 del IDEIB, veig que llavors ja existia aquest "4" tan marcat com ara, el que es va fer en desdoblar la carretera va ser moure el llit uns metres cap al mar i es va aprofondir i encimentar el llit.
Mirant corbes de nivell i cotes del terreny, entenc que el llit original del torrent seguia dret despres de travessar la carretera de Manacor, pel lloc on ara hi ha una casa de pages en runes, seguiria dret baixant pel que ara es la depuradora, i travessaria el que ara es l'aotopista mes cap al est. Podria ser que en temps històrics, el torrent fos desviat per la construccio de l'esmentada casa i sobre tot el tren de Santanyí?....

He preparat un mapet amb la meva teoria (segurament sense caps ni peus), encara que hauriem d'anar a fer una volteta per la zona, per estar mes segurs. Veient els mapes i fotos de la zona, he descobert aquell petit afluent que no coneixia, encara que com deia en miquel, això junt amb el torrent de na barbara, era una plana al.luvial i els torrents deuen haver partit per tot durant temps historics i prehistorics.
Evidentment, fris per llegir sa opinió d'en Jordà sobre el tema.



saludos

Mitjana anual (serie 1993-2013) 426,8mm

Desconnectat embat

  • barrumbada
  • *
  • Missatges: 2586
  • Jugam?
    • Veure Perfil
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #13 el: De Maig 07, 2010, 21:40:46 p. m. »
Eeeexacte. Aquest 4 hauria de tirar dret, recte, com dius.  :) Evidentment tens raó amb això del treball de camp, ja que ara són conjetures i deim el que ens pareix a simple vista.
Aquest és segurament el Torrent que te el seu tram final més vistós en assumptes geomorfològics dels tres importants que drenen la conca de Palma.

Desconnectat Quiquetor

  • Global Moderator
  • Calabruix
  • *****
  • Missatges: 3419
    • Veure Perfil
Re: Seguiment mes de MAIG 2010
« Respondre #14 el: De Maig 07, 2010, 22:49:43 p. m. »
Buf, moltes gràcies per les lliçons sobre geomorfologia que ens estau donant n'embat i en metar. Les imatges d'en metar superaclaridores!

Buf, i jo que he jugat de petit per dins el llit del torrent gros, encalçant anguiles i no m'havia plantejat que podria donar tant de joc meteorològic i geomorfològic!

La meva mare vivia al molinar durant el 1962 i m'ha contat 100 vegades com va viure la inundació i lo malalment que ho varen passar aquells dies!


En referència al nucli que s'aproxima a Mallorca, sembla que al Nord de Mallorca tendran espectacle lluminós!