Bon vespre!!!
Ja fa un temps que vaig enderrer d'obrir un topic on discutir sobre sa corrent termohalina, i trob que aquest es un bon moment. Trob que es important anar parlant d'aquest tema perque darrerament s'està parlant molt de la corrent des Golf i és un tema mooolt complicat.
Per començar crec que es interessant aclarar es perque des nom de termohalina.
Termohalina és un terme compost per
termo que fa referència a temperatura i
halina que fa referència a salinitat. Cal dir que sa densitat de s'aigua depèn tant de sa seva temperatura com de sa seva salinitat, de tal manera, que com més freda i salada sigui una aigua més densa serà aquesta i al revés.
Això és molt important perque implica que si en un indret tenim una aigua freda i salada, aquesta serà molt densa, i com a conseqüència s'enfonsarà cap a ses profunditats. Tal i com explicaré més endavant, aquest és es motor de sa corrent termohalina, i té lloc essencialment a s'Atlàntic Nord i a una zona molt concreta de s'Antàrtida.
A sa següent imatge tenim una representació de sa corrent termohalina, sa qual està composta per parts fredes i parts càlides.
Sa branca vermella representa ses corrents càlides i sa branca blava ses corrents fredes. De fet, ses corrents càlides circulen en superfície i ses fredes en profunditat.
En aquest punt és on entra sa corrent des Golf, que no és mes que una branca càlida de sa corrent termohalina que comença en es Golf de Mèxic fins a mitjan Atlàntic, on passa a denominar-se corrent d'Atlàntic Nord, que es sa que realment afecta a Europa.
A sa bibliografia que he pogut consultar sobre es tema m'he fixat com a gran part del que hi ha escrit en català i en castellà no es fa distinció entre corrent d'Atlàntic Nord i corrent des Golf, diferenciació que sí que es segueix a sa literatura anglosaxona.
Quines son ses diferències? Resulta que a part de sa diferència de densitat, una corrent oceànica també es pot veure impulsada per sa presència d'un vent constant. Com sabem, hi ha un cinturó d'anticiclons subtropicals que gairebé sempre es troben a la mateixa zona provocant, a causa des vents constants, que s'acabin formant corrents oceàniques.
Sa Corrent des Golf està, per tant, impulsada també per es vents anticiclònics constants que bufen a sa part oest de s'anticicló subtropical. En canvi, sa corrent de s'atlàntic nord està impulsada per sa formació d'aigües profundes que té lloc en es nord de s'atlàntic així com també per sa presencia de ses depressions associades en es front polar.
Si puc demà seguiré explicant sa formació d'aigües profundes, que es es vertader punt critic per s'estabilitat de sa corrent.
Podeu comentar tot lo que volgueu, i si m'he errat en algun lloc ho deis, que jo no en se gaire d'això