Autor Tema: La "normalitat" i les mitjanes  (Llegit 4779 cops)

Desconnectat Twin

  • Global Moderator
  • Pedregada
  • *****
  • Missatges: 4278
    • Veure Perfil
    • Correu
La "normalitat" i les mitjanes
« el: De Juliol 14, 2014, 21:12:44 p. m. »
Aquests dies hem tengut una discussió pes seguiment sobre anomalies d'aquest estiu.

M'agradaria canalitzar aquesta discussió cap en aquest tòpic, on m'agradaria que hi hagi un intercanvi d'opinions respecte a què significa normalitat i el que no és normalitat.

Conceptes.

- anomalia: Científicament es parla d'anomalia quan sa temperatura està per damunt o per davall de sa mitjana.

- excepcional: Quan sa desviació de sa mitjana fuig de lo normal.

Son anormals ses anomalies? NO, i molt manco dins es clima mediterrani, que es caracteritza per construir ses mitjanes amb una dispersió des seus valors prou elevada.



Observa el cel. On vegis un nigul negre me trobaras.
Actualment informant des de Saragossa

http://www.meteoillesbalears.com

Desconnectat Zuco

  • Global Moderator
  • Calabruix
  • *****
  • Missatges: 3644
  • Ciutat Jardí-Palma de Mca. (capital mallorquina)
    • Veure Perfil
    • Méteo Ciutat Jardí
    • Correu
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #1 el: De Juliol 14, 2014, 21:22:34 p. m. »
Interessant topic, Twin!

Pel que fa a la zona de Palma, jo tenc la sensació i, termomètricament es pot comprovar, com hem tengut una anomalia clarament. Ara bé, és excepcional? No ho crec.

Però això no lleva que diguem que la primera quinzena del juliol ha sigut més freda del normal. A més, exceptuant un parell de dies, la humitat ha sigut baixa i la sensació de xafogor no tan forta.

Pero com queden 15 dies, pot ser al final tot el mes de juliol acabi dins la mitjana o, fins i tot, tenguem anomalia positiva. Això depèn del que faci els propers 15 dies.
Platja de Ciutat Jardí-Palma de Mallorca

MéteoPalma
http://www.meteopalma.com
 

Desconnectat Twin

  • Global Moderator
  • Pedregada
  • *****
  • Missatges: 4278
    • Veure Perfil
    • Correu
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #2 el: De Juliol 14, 2014, 21:41:52 p. m. »
Ses dades xerren per sí mateixes. Hem tengut una anomalia negativa de ses temperatures a sa primera quinzena de juliol. Ara, no consider que amb es valors que s'han donat es pugui parlar d'excepcionalitat.

Per llàstima, AEMET i sa seva política de dades ens impedeix fer un estudi detallat
Observa el cel. On vegis un nigul negre me trobaras.
Actualment informant des de Saragossa

http://www.meteoillesbalears.com

Desconnectat Meteomallorca

  • Calabruix
  • *
  • Missatges: 3035
  • Informando desde Marivent (Cala Mayor)
    • Veure Perfil
    • Correu
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #3 el: De Juliol 14, 2014, 21:47:52 p. m. »
No hay mucho más que aportar por mi parte, mi opinión coincide con la de Zuco, primera quincena de julio suave con anomalías de temperatura y muchos días con HR baja (factor importante en el caso de esta zona)

Yo no he dicho en ningún momento que se trate de algo excepcional o anormal, de hecho la variabilidad del clima Mediterráneo es muy importante. no se como funciona el tema de las medias pero si los datos son de 1971-2000, añadiría los del 2000-2013 a la serie para que estuviera más completa
El amor por la meteo corre por mis venas... Y me da la vida

MIS FOTOS de Meteorología

*Socio de la SOMIB

Página de Facebook-> https://www.facebook.com/pages/El-Rinc%C3%B3n-Balear-de-la-Meteorolog%C3%ADa/45424

Desconnectat Twin

  • Global Moderator
  • Pedregada
  • *****
  • Missatges: 4278
    • Veure Perfil
    • Correu
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #4 el: De Juliol 14, 2014, 21:59:03 p. m. »
En climatologia el que es fa és seguir trentennis de referència marcats per OMM. S'actual és 1971-2000.
Jo vaig parlar de mitjanes de 1971-2000 perque són ses úniques a ses que he tengut accés.

Home Meteomallorca, dir que s'estiu meteorològic no ha començat es fer referència a quelcom excepcional
Observa el cel. On vegis un nigul negre me trobaras.
Actualment informant des de Saragossa

http://www.meteoillesbalears.com

Desconnectat llevant

  • Global Moderator
  • ruixada
  • *****
  • Missatges: 1985
    • Veure Perfil
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #5 el: De Juliol 14, 2014, 23:37:34 p. m. »
Jo d'estadística no en sé gens, així que poca cosa puc aportar. M'imagin que no només s'ha de valorar la intensitat d'un fenomen, sinó també la seva duració en el temps. Venc a dir, tenir 38ºC a l'ombra dos o tres dies seguits, es pot considerar una cosa anòmala en el sentit de que serien dos o tres dies amb temperatures per sobre de la mitjana, però entraria dins el que és la desviació típica (supós). En canvi, si tinguéssim 38ºC durant 10 ó 15 dies llavors ja sí podríem parlar de la seva excepcionalitat. El mateix seria si tinguéssim 44ºC un sol dia (ara quan entri sa +30), la duració seria molt escassa però la seva intensitat justificaria qualificar-ho com a excepcional. M'imagin que la clau de la qüestió està en esbrinar quins són els llindars per qualificar algun fenomen com a anòmal o com a excepcional.

Desconnectat Xaragall

  • ruixada
  • *****
  • Missatges: 1146
    • Veure Perfil
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #6 el: De Juliol 15, 2014, 01:37:57 a. m. »
Una bona manera de determinar situacions anòmales o atípiques és emprant els diagrames de caixes o bigotis.

En ells es calculen el Q1 (Observació que deixa el 25% de les dades per sota d'ell) i el Q3 (ídem però que deixa un 75% de les dades per sota d'ell) i es construeix la "caixa" que surt a la imatge de més avall. Després se li afegeixen els "bigotis" de longitud màxima = 1.5 * (Q3-Q1)   Tot valor que es trobi més enllà se considerarà anòmal o excepcional.



Sabent totes les observacions fetes del trienni 1971-2000 de l'estació que fos, seria un moment calcular el què es considera com juliol anòmal, però com que no les tenim... (almanco jo  ::) )

Bé, jo sempre que hi pens guardo les dades de l'observatori AEMET de Campos i sa mitjana dels primers 14 dies ha estat :  TMax mitj,. 29.3 ºC , Tmin mitj. 16.5 ºC. Això suposa una anomalia de -2 ºC o més, no puc concretar més perquè s'accés a dades pareix més una feina de s'FBI que d'altre cosa  ;D ;D

Però bé, paraules com diu na Mònica Lopez a TVE de "se termina el no-verano" no hi estic d'acord. Jo ho deixaria en estiu light... A foravila segueix picant de bon de veres el sol a migdia... Ara bé, se coneix i molt per ses nits i també que se pot fer feina a l'aire lliure inclús a partir de primeres hores d'horabaixa, cosa impossible altres anys  ;)

« Darrera modificació: De Juliol 15, 2014, 01:43:06 a. m. per Xaragall »

Desconnectat gorgblau

  • brusca
  • ****
  • Missatges: 996
  • Tobogan d'en balti
    • Veure Perfil
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #7 el: De Juliol 15, 2014, 07:58:06 a. m. »
Correcte Xarragall! Fent feinas de pagesia sa sua a ombra i a nes sol, fa estiu!

L'unic que si que trobo extrany es que encara tenc bastant de "mala herba" ben verda per tota sa finca! Jo aixo fa moltissims d'anys que no recordo que a mitjans de juliol veure tant de mala herba tant verda per  sa finca! Els darrers 10 / 12 anys a finals de maig / principis de juny ja se secava tot amb es color groc tipic de s'estiu, pero avui encara tenc molt de verd! Vaja no es com en ple hivern que hiha baumas grosses etc...pero es sorprenent!
Visca Mallorca!!!

Desconnectat Twin

  • Global Moderator
  • Pedregada
  • *****
  • Missatges: 4278
    • Veure Perfil
    • Correu
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #8 el: De Juliol 15, 2014, 08:33:16 a. m. »
Xaragall, Campos Salines té una mitjana 1971-2000 de 30.4 per ses màximes i de 18.0 a ses mínimes. Can Sion nomes funciona des de principis del '90

Altres dades. Juliol presenta una mitjana de fins a 7 dies/any amb isos inferiors a 15°C a 850hPa.
Observa el cel. On vegis un nigul negre me trobaras.
Actualment informant des de Saragossa

http://www.meteoillesbalears.com

Desconnectat Castell de Santueri

  • barrumbada
  • *
  • Missatges: 2016
  • Estudiant d'Economia i aficionat a la Meteorologia
    • Veure Perfil
    • El meu Canal de Youtube, amb predomini de videos de meteorologia
    • Correu
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #9 el: De Juliol 16, 2014, 07:35:02 a. m. »
AEMET_Baleares ‏al seu Twitter ha publicat això:

Algo fresca y muy seca la primera Quincena #Julio en #Balears. Tª media=23,6ºC,(-0,2ºC). Lluvias=0.7l/m2 (-80%)

La tranquilitat que dona veure nevar no te preu.

Pàgina de Facebook-> https://www.facebook.com/pages/El-Rinc%C3%B3n-Balear-de-la-Meteorolog%C3%ADa/454249921346040

Galeria fotogràfica
http://www.flickr.com/photos/114391725@N06/

Desconnectat Meteomallorca

  • Calabruix
  • *
  • Missatges: 3035
  • Informando desde Marivent (Cala Mayor)
    • Veure Perfil
    • Correu
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #10 el: De Juliol 16, 2014, 10:11:41 a. m. »
no se como funciona el tema de las medias pero si los datos son de 1971-2000, añadiría los del 2000-2013 a la serie para que estuviera más completa

En Cazatormentas sale esta noticia-> http://www.cazatormentas.net/index.php/noticias-de-meteorologia/244-timas/4073-las-series-climatologicas-se-actualizaran-con-mas-frecuencia

''En el marco de dicha propuesta, todos los países deberían empezar a emplear cuanto antes el  período comprendido entre 1981 y 2010 el cual se actualizaría cada 10 años.

De este modo la normal climatológica de 30 años que se utilizaría en el decenio de 2020 sería la del período 1991-2020. Ese enfoque satisfaría las necesidades modernas de información actual y normalizaría la información y las predicciones meteorológicas y climáticas de todo el mundo''


Parece que me hayan oido  ::) Me parece una medida muy buena
El amor por la meteo corre por mis venas... Y me da la vida

MIS FOTOS de Meteorología

*Socio de la SOMIB

Página de Facebook-> https://www.facebook.com/pages/El-Rinc%C3%B3n-Balear-de-la-Meteorolog%C3%ADa/45424

Desconnectat metar

  • Global Moderator
  • barrumbada
  • *****
  • Missatges: 2926
  • encalçador de niguls
    • Veure Perfil
    • Correu
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #11 el: De Juliol 17, 2014, 17:10:05 p. m. »
Idò jo segesc sense veure la excepcionalitat de la primera qunzena de juliol que s'ha anomenat com el no-estiu:

Dades de la meva davis.

Dia Tmax Tmin Tmed
1      29.4  18,6  24,1
2      28.8  20,8  24,6
3      31,2  22,3  26,1
4      28,7  21,9  25,2
5      28,4  19,3  24,2
6      27,3  18,6  23,7
7      28,7  21,9  24,3
8      29,3  18,7  23,6
9      27,8  19,2  23,8
10    26,4  18,3  22,7
11    29,1  17,4  23,6
12    27,7  18,3  23,1
13    26,7  18,5  23,2
14    28,1  21,1  24,4
15    27,5  20,1  24,2
16    29,1  20,6  25,2
17    29,4  21,3  25,0

Mitjanes AEMET mes de juliol aeroport de sont sant joan:
Tmed 23,8
Tmax 30,7
Tmin  17,0



Mitjana anual (serie 1993-2013) 426,8mm

Desconnectat Zuco

  • Global Moderator
  • Calabruix
  • *****
  • Missatges: 3644
  • Ciutat Jardí-Palma de Mca. (capital mallorquina)
    • Veure Perfil
    • Méteo Ciutat Jardí
    • Correu
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #12 el: De Juliol 17, 2014, 17:47:30 p. m. »
Metar, en el meu cas no he dit res d'episodi excepcional; només he parlat d'anomalia negativa, que queda ben patent veient les mitjanes...
Platja de Ciutat Jardí-Palma de Mallorca

MéteoPalma
http://www.meteopalma.com
 

Desconnectat embat

  • barrumbada
  • *
  • Missatges: 2586
  • Jugam?
    • Veure Perfil
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #13 el: De Juliol 17, 2014, 18:36:39 p. m. »
M'afegesc un poc al debat.  ;D Molta anormalitat no té aquest Juliol, francament. Pot ser qüestió de percepció més que del que realment marca un termòmetre. Darrerament els estius no donaven treva i tot era calor. Arriben 15 dies amb 0.2ºC per sota la mitjana i la sensació és de fresca quan realment tenim coses que estan molt poc desviades de la normalitat (entesa com la mitjana). Excepcionals han estat, per càlids molts estius, i 2002 per fresc també segurament podría ser admés com a excepció, però 0.2ºC no seria qualificable de tal. Podriem parlar de petites excepcions segurament, amb estacions que presenten majors desviacions. Per exemple posaré Son Torrella, que presenta per aquest juliol una desviació de 3ºC respecte les màximes. I les mínimes? Perquè no se voltros, però de moment aquest juliol se pot dormir més o manco be de sensació i jo mateix flip quan veig mínima de 14ºC en ple juliol allà a Son Torrella. Be, idò la mitjana de mínima de juliol a Son Torrella és 14.4ºC.  Una desviació ridícula. Prova que altre temps aquestes temperatures devien ser molt més habituals que ara.
Per cert, la mitjana de 1970-2000 no s'aplica per voluntat. De fet, OMM recomana 1960-1990. Perquè? simplement perquè l'única manera de saber si el clima canvia o no és comparant-lo amb èpoques passades.

Desconnectat Twin

  • Global Moderator
  • Pedregada
  • *****
  • Missatges: 4278
    • Veure Perfil
    • Correu
Re:La "normalitat" i les mitjanes
« Respondre #14 el: De Juliol 17, 2014, 18:56:18 p. m. »
I això que de moment només hem parlat de temperatures. Qualque dia tocarà parlar de sa normalitat de sa precipitació mitjana, que hi ha mesos, com es juliol mateix, que de normal sa mitjana no en té res
Observa el cel. On vegis un nigul negre me trobaras.
Actualment informant des de Saragossa

http://www.meteoillesbalears.com