Autor Tema: Temporal 10 - 17 Novembre 2001  (Llegit 6650 cops)

Desconnectat Fibló

  • cama d'aranya
  • **
  • Missatges: 156
    • Veure Perfil
    • Correu
Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« el: De Novembre 10, 2010, 12:21:14 p. m. »
El dia 8 de novembre de 2001 va arribar a la Mediterrània occidental una llengua d'aire àrtic marítim, les seves conseqüències, aqui a Mallorca i també a Menorca fòren brutals. Von enrecordau?

Dia 10/11/2001

  Lluc: 250 mm
  Sóller: 225,1 mm
  Alfàbia: 139 km/h
  Capdepera: 134 km/h


Vos animau??  ;)

EDIT: Quant al que va passar, a cazatormentas hi ha un fantàstic reportatge, deixo el link. Però estaría bé que explicàssiu sa vostra experiència!

   http://www.cazatormentas.net/foro/reportajes-de-meteorologa-extrema/temporal-historico-10-17-noviembre-2001/
« Darrera modificació: De Novembre 10, 2010, 13:44:59 p. m. per Fibló »

Desconnectat Twin

  • Global Moderator
  • Pedregada
  • *****
  • Missatges: 4278
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #1 el: De Novembre 11, 2010, 11:12:22 a. m. »
Un temporal increíble, que va marcar un abans i un després dins sa meva manera de mirar a sa meteorologia

No disposo de massa temps, però diria que aquestes dades de vent són bastant baixes per sa ventada que realment va fer. He de dir que jo no vaig sentir es vent en tot es vespre però quan ens vàrem aixecar al matí i varem començar a veure arbres i arbres caiguts ens en varem adonar que havia bufat en molta força.

Observa el cel. On vegis un nigul negre me trobaras.
Actualment informant des de Saragossa

http://www.meteoillesbalears.com

Desconnectat Perejal

  • ruixada
  • *****
  • Missatges: 1700
  • Fracàs escolar garantit! Ni anglès ni coneixements
    • Veure Perfil
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #2 el: De Novembre 11, 2010, 13:30:59 p. m. »
Record que el dissabte hi va haver uns aiguats de por a Alger que deixaren moltes víctimes.

Durant el capvespre, vent i pluja s'anaren intensificant per aquí. Cap allà a les 19:45 el vent ja era d'espant. Semblava que arrabassaria l'esquinzell (batiport a alguns pobles  ;D ) de l'esglèsia dels Dolors, fent tant de renou que no sentien predicar el capellà.
I la cosa anava a més. Pels carrers tot eren "trastos" que volaven i rebotaven que junt amb els udols del vent i el portejar de tota casta de finestres era colpidor.
Devers les 01:00 vaig pujar al sòtil de ca nostra i a l'indret dels finestrals oberts no s'hi podia estar (literalment el vent t'empenyia) Em vaig adonar que plovia horitzontalment  :o i l'aigua regalimava per les portes orientades a la tramuntana, entrant per sota.
Vaig enregistrar 92 mm però la data no és gens fiable degut al fortíssim vent. Mentre mirava de taponar amb pedaços de fregar les encletxes de les portes es va tallar el corrent elèctric  ::)

Una família coneguda que viu a la Costa dels Pins, passaren la nit en vetlla ja que només sentien caure arbres i a cada un sospiraven per a que no els caigués a sobre la casa. Contaren que el més fort del temporal fou prop de les 03:00. Al dia següent bastava una ullada a la zona per intuir el pas d'un o més fiblons. M'explic. La majoria de pins que caigueren, tombaren a l'aixecar-se tot el pa de les arrels (afavorit per lo tou que estava el sol degut a la pluja) però allà moltíssims pinarros estaven tallats a mitja alçada de la soca i entorcillats  :o

L'endemà al matí (diumenge) vaig sortir a veure els efectes i l'espectacle era desolador. Tots els arbres del passeig "des colesterol"  ;D i de l'avinguda del Port estaven tombats en el mateix sentit (les palmeres no degut a la flexibilitat del seu tronc) A la resta de la vila hi havia enderrocs, arbres esbrancats, carrers tallats, els bombers fent hores extra ... Sortint fora vila, ametllers, figueres, garrovers, ... tot arrabassat i les terres xopes d'aigua.

Dels dies següents record haver passat pel pinar de Montblanc (entre Ariany i Santa Margalida) i quedaven quatre pins mal comptats (algun diari va publicar una foto aèria esgarrifosa del que havia estat un pinar esponerós) Els pagesos de Montuïri trobaren plantes que es van morir per la saladina que arribava empesa pel vent de la badia d'Alcúdia  :P

En els mesos posteriors, fent excursions descobries paisatges nous. El cap del Pinar sense pins. Sa Capella Blava (puig amb cim planenc a davant del Tomir) completament coberta de troncs de pi tombats. Anant del coll Baix vers el cap de Menorca podies veure com els costers dels tàlvegs orientats a sobrevent tenien tota la vegetació morta per la sal, mentre que els de sotavent s'havien salvat. El "camí dels Pintors", entre cala Deià i Alconàsser ja no ha estat mai més el que era.

Les cròniques d'aquells dies parlaren de fins a 200.000 arbres tomats, ones de fins a 15 m i vents superiors als 140 km/h (superiors perquè el darrer anemòmetre que aguantà fins un poc més de la mitjanit marcà això ... així que no sabrem mai fins a on arribaren les ratxes)

Un senyor desastre. Com bé diu en Marçal, per mi hi ha un abans i un després (com amb les torrentades de 1989)
FORÇA FORANA!!!

Desconnectat grenotet

  • brusca
  • ****
  • Missatges: 818
    • Veure Perfil
    • red de estaciones en tiempo real
    • Correu
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #3 el: De Novembre 11, 2010, 13:55:59 p. m. »
yo me acuerdo que por la mañana al abrir la puerta de la terraza no la pude abrir por que la antena de tv estaba en el suelo,luego fuimos a Cala bona por aquel entonces tenia una barca,las 4 barcas de a lado estaban hundidas por caerle encima una caseta de los tiques de las golondrinas,una golondrina nueva tenia un agujero grande al haberse roto todas las cuerdas que la mantenian en el muelle,despues hicimos el trayecto hacia Cala Millor y todo estaba lleno de pinos caidos encima de casas,pasamos donde esta el safari nuevo, parecia un desierto todos los arboles caidos,esto es lo que ahora mismo me viene a la mente,tambien pienso que al ser de noche en esa zona no hubo daños personales graves,de esto no estoy cien por cien seguro.de este dia empeze a aficionarme a la metereologia.
he encontrado esta pagina donde hay unas fotos
http://www.rinamed.net/es/casos/baleares_temporal/baleares_temporal.htm



Desconnectat Fibló

  • cama d'aranya
  • **
  • Missatges: 156
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #4 el: De Novembre 11, 2010, 13:59:51 p. m. »
Sí, jo el que he estat llegint i veient... Tela! pluges més intenses: dies 10 i 14. dies de més vent: 10 i 11. Temporal marítim, vaixells trencats, pinars tombats... Lo de ones de 15m no n'havia sentit res... sí que s'enregistraren ones de 5-6 m a capdepera però 15 ¿?? Tenia entés que sa probabilitat que es formi una ona superior als 9 m  al mediterrani és pràcticament nul·la, més que res pel tamany del propi mediterrani, no hi ha prou extensió com per que una ona agafi tanta altura.

És el que ens van explicar a classe!! Jo no ho he comprovat mai, només he fet els càlculs teòrics (i, de vegades, la teoria falla  ;))

EDIT: Dades que he trobat:

Boia de Mahó, altura màxima enregistrada: 7,3 m dia 11 a les 00h
Boia de Tortosa, altura màxima: 9,9 m dia 11 a les 14h.

Conjunt boies catalunya, país valencià i balears: altura promig 4-6 m
« Darrera modificació: De Novembre 11, 2010, 15:14:47 p. m. per Fibló »

Desconnectat embat

  • barrumbada
  • *
  • Missatges: 2586
  • Jugam?
    • Veure Perfil
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #5 el: De Novembre 11, 2010, 16:31:02 p. m. »
Aquest dia el recordaré sempre  ;D
Caigué en dissabte i en aquell llavors jugava a futbol sala. L'àrbit va decidir que el partit es podia jugar  ;D ;D ;D La pilota anava tota sola de cap amunt i de cap avall  ;D I duiem un xop de nassos i això que encara no feia el temporal viu de més tard  ;D
En acabar, com sempre anarem a sopar i llavors a Puigpunyent. Aquí va començar el gruix del temporal. No hi havia llum enlloc, soparem amb espelmes. A mitjanit jo ja no podia més perquè me passava més temps mirant per la finestra que parant esment a la conversa..i vaig anar a veure Sa Riera  ;D , que venia com una moto fent un renouer però sense sortir de mare. Just quan tornava de veure el torrent, vaig veure passar una brancota enorme a més de 4 metres d'altura com si fos un brotet d'herba de no res... ??? aquí va ser quan realment vaig veure que el temporal no era una temporal qualsevol.
Per tornar va ser una odissea. Sa Riera ja havia sortit de mare a trocets (els típics) i hi havia bastantes branques pel camí fins a Establiments i dins Establiments igual. Passavem pena per les branques dels arbres perquè de tant en tant en veiem caure algunes de petites i pensarem que si en queia una just en el moment de passar en cotxe...i la veritat, crec que duguerem sort perquè la carretera de Puigpunyent travessa moltes zones de bosc. Cables de tensió i tèlèfon penjant de per tot i pluja a dojo. Normalment en temps plujós m'agrada anar a voltar un poc amb el cotxe, però aquest dia ja havia tengut massa emocions just en els 20 minutets escassos que va durar el trajecte com per anar-ne a cercar més.  ;)

Record, com en Perejal, anar d'excursió i veure llocs com si fossin diferents. El Port de Valldemossa per exemple i tants altres ::)

Desconnectat UETAM

  • Neu granulada
  • *
  • Missatges: 6494
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #6 el: De Novembre 11, 2010, 19:46:47 p. m. »
Sa veritat es que si be jo tenc bastante bona memoria meteorologica, d´aquest temporal poca cosa puc dir, ja que a Palma no va esser res de s´altre mon. Vent, pero tampoc res extrarordinari, i pluja sempre fina. Normal amb gregal

Desconnectat Zuco

  • Global Moderator
  • Calabruix
  • *****
  • Missatges: 3644
  • Ciutat Jardí-Palma de Mca. (capital mallorquina)
    • Veure Perfil
    • Méteo Ciutat Jardí
    • Correu
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #7 el: De Novembre 11, 2010, 20:00:36 p. m. »
La veritat és que tenia 8 anys (quasi 9) i no me´n record de res excepte dels dies després anar per Mallorca i veure un munter d´arbres caiguts.

Ara he mirat el dia 10/11/2001 i he vist que a l´aeroport varen arribar a una ratxa de 90 km/h de gregal. És una animalada per ser d´un vent que no arriba molt fort per la conca de Palma.

A més, aquest episodi va ser el punt d´inflexió entre uns anys pobres en general, i els anys bons a partir d´aquella data.
Platja de Ciutat Jardí-Palma de Mallorca

MéteoPalma
http://www.meteopalma.com
 

Desconnectat Twin

  • Global Moderator
  • Pedregada
  • *****
  • Missatges: 4278
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #8 el: De Novembre 11, 2010, 20:03:19 p. m. »
La veritat és que tenia 8 anys (quasi 9) i no me´n record de res excepte dels dies després anar per Mallorca i veure un munter d´arbres caiguts.

Ara he mirat el dia 10/11/2001 i he vist que a l´aeroport varen arribar a una ratxa de 90 km/h de gregal. És una animalada per ser d´un vent que no arriba molt fort per la conca de Palma.

A més, aquest episodi va ser el punt d´inflexió entre uns anys pobres en general, i els anys bons a partir d´aquella data.
Alerta amb això, ja que jo crec que hauriem de considerar com a punt d'inflexió, almanco a bona part de Mallorca, sa tempestota del 6 de setembre de 2001, que no es recordada així com pertocaria, precisament pes fet que dos mesos després hi va haver aquest gran temporal.
Observa el cel. On vegis un nigul negre me trobaras.
Actualment informant des de Saragossa

http://www.meteoillesbalears.com

Desconnectat metar

  • Global Moderator
  • barrumbada
  • *****
  • Missatges: 2926
  • encalçador de niguls
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #9 el: De Novembre 11, 2010, 20:06:08 p. m. »
Com ja vaig dir, aquell dia, jut amb el 4 d'octubre marcan un abans i un despres.
La meva crònica es la següent.
Aquell cap de setmana vaig sortir de marxa pel passeig maritim. Me'n record del vent, una cosa brutal, exagerada. Tot i estar pel passeig maritim, no podies caminar. el vent et duia. Plovia a estones, i quan ho feia era totalment horitzontal. Record que al final de la nit tallaren el passeig maritim i es va omplir tot de policies i ambulàncies. Al endemà vaig sebre el perquè: Un dels enormes pins que hi havia just al final del pont de Can Barbarà va caure damunt un taxi que passava, matant al taxista, que esdevingué la primera de les 4 victimes mortals.
No record quin dia vaig sortir. No se si fou diumenge o ja dilluns o dins la setmana seguent. Record que el temporal tengue dues fases. La mes forta dia 10 i 11. però despres crec recordar que cap al dia 14 o 15 va tornar pegar fort.
Vaig fer la següent ruta: palma-pollença, amb valles caigudes, arbres arrebassats, pals de llum caiguts. Cala sant vicenç; increibre el temporal. No se podia passar a cala molins de les onades que hi havia.
Seguent punt: U port de pollença. Inundacions a primera linia, tot el passeig cobert d'arena, signes de que la mar havia entrat dins les cases. Varem pujar al mirador d'es colomer, i per poder sortir, vaig haver d'aparcar mirant cap al vent, perque no m'arrebasses ses portes des cotxo. Quasi no podiem obrir-les, i per anar al mirador, no podiem estar drets. Una vegada am mirador, la sensacio es d'anar a 120 km/h en moto amb un casc obert. Els ulls ploren, te fa una sensacio extranya al respirar (efecte venturi?) havies de estar ajegut enterra i guaitar amb el cap.

No hi va haver "collons" d'anar al cap formentor, sa veritat. Tornarem baixar, i arribàrem com varem poder fins alcudia per la carretera tallada, on ens varem colar. Els bunkers estaven moguts, arena damunt sa carretera, un veler al altra banda d'aquesta, les ones que havien arribat fins al hotel que esta cap al mig de la carretera.
Urbanitzacio des mal pas a alcudia. per començar, el enorme pi de la entrada ja no hi era. La platja de manresa havia desaparescut. Avui encara no s'ha recuperat ni una tercera part del que era aquella platja. El dic del port esportiu des "cocodrilo" estava romput, i les ones seguien botant per damunt. No se podia anar mes enfora perque la carretera estava tallada, destruida per la mar.
varem acabar la volta per la platja de muro, on tota la primera linia havia estat arrassada.
es una verdadera llastima que llavors no tengues camara digital...... us podeu imaginar el reportatge.

Mitjana anual (serie 1993-2013) 426,8mm

Desconnectat UETAM

  • Neu granulada
  • *
  • Missatges: 6494
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #10 el: De Novembre 11, 2010, 20:44:22 p. m. »
Ara heu volia posar, pero veig que ja veu escrit. Veniem d´un 2000 molt sec, i el 2001 anaba per el mateix cami, pero aquest temporal va o ha estat, un punt d´inflexia, i desde llavors no hem tengut cap any sec, sino diria que casi tots ha plogut mes de lo normal

que continuem molts i molts d´anys aixi !!! :D :D :D :D


Desconnectat Gregal

  • barrumbada
  • *
  • Missatges: 2065
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #12 el: De Novembre 11, 2010, 21:50:25 p. m. »
Novembre del 2001 va dur sa friolera de 700 litres a Es Marroig de Fornalutx, i 1000 a Son Torrella. En un sol mes!!

En una sola setmana, es Gorg Blau passà d´estar al 7% de la seva capacitat fins al 80% de la seva capacitat. I el 14 de desembre tornarien a fer una barbaritat de litres.
El que jo record es veure les onades apocalíptiques al port de Sóller, sa escuma de les quals, empesa pel vent, arribava a superar tot el penya segat del far des cap gros, a 100 metres d´altura.
Dins aquest temporal arribà sa neu, on quallà (lleument i breument) a tan sols 600 metres, tot un rècord de primerenca per a una cota tan baixa:






La situació va ser un tant catastròfica a Sóller, com ho recull aquest retall de premsa:

« Darrera modificació: De Novembre 11, 2010, 21:56:50 p. m. per Gregal »

Desconnectat tomeuuuu

  • brusquina
  • ***
  • Missatges: 326
  • illes lofoten, més enllà del cercle polar
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #13 el: De Novembre 12, 2010, 10:35:17 a. m. »
jo crec que per a molts de nosaltres, com bé heu dit, hi ha un abans i un després amb aquest temporal!!! la cosa s'ensumava feia dies, i tot apuntava a que hi hauria un bon temporal, però jo crec que la cosa va sortir de mare i que ningú n'esperava la duresa amb que finalment arribà, amb vents huracanats molt importants i pluges continuades que ens dugueren a registres bestials, ni tampoc ningú s'esperava la persistència i duració del temporal tants de dies, que pens que és un dels factors que féu més mal, no trobau?

la meva experiència, la record ben nitida: dissabte horabaixa, ja cap al fosquet, vaig anar amb un company al mirador de formentor, o millor dit del colomer... i vos imaginau el que era allò? una cosa mai vista (almanco per jo, clar! ;D ), uns vents que feien feredat. no es podia estar dret, literalment, i estàvem allargats al terra per poder anar avançant... record que els esquits de les ones que pegaven baix arribaven en forma de microgotes fins al mirador (i recordau que es troba a uns 200 msnm!). res, que era impressionant!! un jove que estava per allà duia un anemometre d'aquests manuals (jo fins aquell moment no n'havia vist cap d'aquests), i record que ho va mirar i me va dir el cop de vent que registrà, però ara no record si me digué 120 i pocs o 130 i pocs  :o :o

vàrem baixar cap al port i allà va... el cotxe es va morir! després d'algunes peripècies, vàrem tornar a campanet i la cosa es va anar complicant. el poble, com per tot, era intrensitable. les teules queien una rera l'altra, i de l'església queien a dotzenes! jo no m'hagués atrevit a passar per cap dels dos costats de l'església a peu, i a campanet per anar d'una part a l'altra és ben necessari passar-hi! les destrosses, en general, com per tot! també record que aquell vespre vàrem fer una volta amb les autoritats demanant a tothom que partís cap a casa i es tancàs, que no era segur estar al carrer o als bars, per tot plegat, i la gent ho entenia, de ver!

res, no m'enroll més. les dades de pluja de l'episodi no les tenc davant, però crec recordar que a campanet passàrem els 300 mm, però ara no ho record bé **EDIT: més de 260mm, ara he trobat un arxiu que ho posava**. tenc les dades a casa, no aquí. i respecte al vent, només dir que el cop màxim que registrà el meu anemometre fou uns 115 km/h o cosa així, fins que morí, fet que es produí al principi del temporal, així que supòs que hi hagué ratxes superiors. el meu veïnat, amb estació també, crec que registrà un cop d'uns 130 km/h :o :o

res, ido això és el que més record del temporal, però ja vos dic, no tenc les dades a mà. les dades són a campanet.... :'( res, un temporal de primera, que no té res a envejar d'algunes depressions tropicals d'aquestes fortes, pens!

PS: perdonau si m'he allargat massa!
« Darrera modificació: De Novembre 12, 2010, 12:31:46 p. m. per tomeuuuu »
Campanet, nucli urbà - 125 msnm: 750-800 mm de pluja mitjana anual

Desconnectat tomeuuuu

  • brusquina
  • ***
  • Missatges: 326
  • illes lofoten, més enllà del cercle polar
    • Veure Perfil
    • Correu
Re: Temporal 10 - 17 Novembre 2001
« Respondre #14 el: De Novembre 12, 2010, 12:38:35 p. m. »
ara he trobat aquest topic al fòrum de meteored, sobre el temporal de 2001, i crec que pot reflectir el que va ser:

http://foro.meteored.com/meteorologia+general/temporal+historico+1017+noviembre+2001-t58869.0.html

hi ha dades que no me cuadren, però vull creure que són ver!
Campanet, nucli urbà - 125 msnm: 750-800 mm de pluja mitjana anual