Naturalesa > Seguiment Torrents

Fonts

(1/6) > >>

peredecancorb:
Ho pos a seguiment de torrents encara que no ho sigui.

Crec que alguns sabeu que som un col·leccionista de fonts, estic ajudant a n'Andreu a www.fontsdetramuntana.com i d'aquí poc duré sa secció pla-llevant de sa web, ja en tenc unes 200 visitades d'aquesta zona i altres tantes documentades.

He intentat fer un seguiment d'una font que està ben a prop de ca nostra, sa Font de sa Canal, més coneguda com es Rentadors. No sé exactament quan se va secar però va ser devers agost i això era greu perquè aquesta és a sa que antigament anava sa gent des poble a cercar aigua quan s'assecaven pous i sa Fonteta (des Puig de sa Font) i ses cisternes de la vila estaven buides. (sa Font de la Vila o den Llissa crec que mai va donar a bastament encara que s'hi afegís també sa Font de sa Cantina o den Just).

Es fet és que he anat cada dia a veurer-la des de dia 7, sempre totalment seca i avui... piques plenes! Algú me sap dir si aquest temps de reacció és normal, ràpid, lent o què?

Si algú s'interessa per això: sembla una font tipo qanat, pou mare (se veu inici de mina dedins) dins es torrent a 170m des Rentadors, sense pous de ventilació localitzats (!!) i s'abeurador se replena per davall de forma que no se veu sa mina (??). S'aigua no se veu brollar i entenc que està relacionada directament amb es nivell freàtic, 80cm de pujada per replenar piques. Això és molta pujada en poc temps uns dies després d'aturar de ploure?

Meam si algú me sap orientar un poc!

Perejal:
Ahir vaig anar a la marxa reivindicativa pel camí de Coanegra, i malgrat que pràcticament tot el llit de torrent estava ben eixut, les traces de l'aiguada que va dur fa una setmana eren brutals. Molts de trossos del camí havien estat "apedaçats" ja que als llocs estrets l'aigua l'havia cobert totalment, i uns quant guals empedrats estaven ben "gratats" i en part fets mal bé.

La font de Coanegra treia un bon bram d'aigua.

metar:
Referent al tema dels pous i fonts que comenta en Peredecancorb, a cals meus pares hi ha dues cisternes.
Una es normal i corrent, forma d'ampolla com totes, però l'altra es ben curiosa, i no hem sabut mai que hi ha allà baix perque no hi hem baixat.
te una fondaria considerable uns 8 o 9 metres fins l'aigua, i mon pare sempre m'ha dit que esta cruiada perque mai no s'ha omplit, però tampoc mai s'ha buidat.... encara que fa 40 anys que esta en desus.

Aquesta cisterna no te forma d'ampolla, sino que te una forma mes aviat conica, amb la paret O gairebe vertical, però en canvi cap al E s'aixeca una paret vertical amb un portell que esta gairebe cobert per les aigues. Podria ser això un qanat??

El nivell freatic es bastant mes avall, a uns 30m segons el pou mes proper, i el terreny es molt argilos, sense gairebe res de roca fins als 6 o 7 m

us pos un tall esquematic del que es veu:

UETAM:

--- Cita de: Perejal en De Novembre 28, 2011, 12:02:39 p. m. ---Ahir vaig anar a la marxa reivindicativa pel camí de Coanegra, i malgrat que pràcticament tot el llit de torrent estava ben eixut, les traces de l'aiguada que va dur fa una setmana eren brutals. Molts de trossos del camí havien estat "apedaçats" ja que als llocs estrets l'aigua l'havia cobert totalment, i uns quant guals empedrats estaven ben "gratats" i en part fets mal bé.

La font de Coanegra treia un bon bram d'aigua.

--- End quote ---


  que es lo que revindicaveu?   No deixan pasar ara de sta maria a Orient? o han de pagar?. Seria una llastima perque es una excursio molt guapa i bona de fer

Perejal:

--- Cita de: UETAM en De Novembre 28, 2011, 20:02:13 p. m. ---
--- Cita de: Perejal en De Novembre 28, 2011, 12:02:39 p. m. ---Ahir vaig anar a la marxa reivindicativa pel camí de Coanegra, i malgrat que pràcticament tot el llit de torrent estava ben eixut, les traces de l'aiguada que va dur fa una setmana eren brutals. Molts de trossos del camí havien estat "apedaçats" ja que als llocs estrets l'aigua l'havia cobert totalment, i uns quant guals empedrats estaven ben "gratats" i en part fets mal bé.

La font de Coanegra treia un bon bram d'aigua.

--- End quote ---


  que es lo que revindicaveu?   No deixan pasar ara de sta maria a Orient? o han de pagar?. Seria una llastima perque es una excursio molt guapa i bona de fer

--- End quote ---

1) La barrera de Son Oliver està tancada (diumenge l'havien obert  ;D)

2) A Son Pou han furtat (de fa temps) un tram del camí públic tancant amb dues barreres el tram que passa vora les cases. Si vols passar t'has d'enfilar per roquissar de l'altre banda del camí. Em digueren que era den Mateu Morro. No sé si es cert però cas de ser-ho, té un morro que se'l trepitja.

3) A la majoria de trams no es pot accedir al torrent (hi ha reixa de filferro), que per llei és de domini públic i amb una servitud de pas a cada costat.
 

Navegació

[0] Índex de Missatges

[#] Pàgina Següent

Go to full version